ست شیرآلات کلاسیک

ست شیرآلات کلاسیک به گروه شیرهایی گفته می شود که ظاهر کلاسیکی دارند. یعنی مجوعه‌ای 4 عددی از شیرهایی با کارکردهای مختلف که در مجموع در برخی از ویژگی‌ها و جزئیات با هم شباهت دارند. در یک ست شیرآلات بسته به کارکرد و یا شکل به زیر گروه‌های مختلف دسته بندی می شوند.

همه ما می‌دانیم که شیرآلات عبارتند از مجموعه ای از قطع کننده ها که در انتهای خطوط لوله های آب نصب می گردند و عمل قطع و وصل کردن جریان آب و نتظیم شدت جریان و ترکیب آب سرد و گرم با هم را بر عهده دارند. در گذشته ای نه چندان دور اغلب شیرآلات مصرفی از دسته ی شیر آلات کلاسیک بودند. شکل دسته این شیرها پیچی است و بعدها که امکان استفاده از آب گرم نیز محیا شد دو دسته پیچی روی این مدل شیرها تعبیه گردید. امروزه با وجود تولید شیرهای اهرمی، این شیرآلات هنوز محبوبیت خود را حفظ کرده. در بسیاری از شیرآلات کلاسیک طراحی های منحصر بفردی استفاده می‌شود. این دسته از شیرآلات در بین کسانی که خواهان طرح های نوستالژی و قدیمی بسیار محبوب است. البته می دانیم که انواع دیگری از شیرها، مانند شیر آب اتوماتیک هم وجود دارند که قبلا به آنها پرداخته‌ایم.

 

شیرآلات هماهنگ یا ست شیرآلات

همانطور که گفتیم در سال های اخیر نگاه به شیرآلات ساختمانی از کالاهای تاسیساتی و ساختمانی به المانی خاص از معماری و طراحی فضای داخلی تغییر کرده است. همین حرکت موجب شده طراحی های شیرآلات به صورت سری های هماهنگ و هارمونیک طراحی شوند. این سری شیرآلات معمولا متشکل از چهار تکه شیر سینک (شیر ظرفشویی)، شیر روشویی، شیر آفتابه (شیر توالت) و شیر حمام (شیر دوش) می باشند. استفاده از ست شیرآلات کلاسیک یا هر طرح دیگری، بدلیل طراحی یکسان آن ها به هماهنگی فضاهای بهداشتی و داخلی از جمله آشپزخانه کمک می کند. طراحی های زیبا و چشم نواز در کنار رنگ های متنوع و جذاب و همچنین کارایی عالی از جمله مزایای انتخاب شیرآلات به صوت ست می باشد.

 

جنس های شیرآلات

یکی از نکات مهم در خرید هر شیری جنس آن است. جنس مرغوب علاوه بر بالا بردن طول عمر محصول، کیفیت آب را نیز همواره حفظ می کند و به نوعی با سلامت مصرف کننده ارتباط مستقیم دارد. از انواع جنس های شیرآلات می توان به جنس استیل، سرب خشک، پلاستیک و یا آلیاژ برنج  اشاره نمود که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم تا بر اساس راهنمای رادین بهترین ست شیرآلات کلاسیک را انتخاب کنید.

  • گزینه استیل ضد زنگ با اینکه بسیار با کیفیت و بادوام است اما قیمت بسیار بالایی دارد و مقرون بصرفه نیست.
  • سرب خشک هم به دلیل سمی بودن فلز سرب، برای سلامتی مضر است و در بخش هایی که با آب مستقیما در تماس است نباید بیشتر از 2.5 درصد شود، اما در مجموع پیشنهاد رادین عدم استفاده از این نوع شیر آلات است.
  • شیرآلات پلاستیکی با اینکه قیمت بسیار پایینی دارند ، ولی از نظر کیفیتی بسیار پایین هستند به طوری که با گذشت زمان و سرد و گرم شدن شیر دچار ترک می گردند.
  • بهترین مواد برای تولید شیرآلات آلیاژ شمش برنج استاندارد است. که در کنار کیفیت بالا قیمتی مناسب نیز دارد و مهم ترین مسئله اینکه سلامتی مصرف کنندگان را به خطر نمی اندازد. یک شمش برنج خوب و مناسب باید ۵۸ تا ۶۰% مس، زیر ۲.۵% سرب و حدود ۳۸% روی داشته باشد و البته همواره مقداری ناخالصی ممکن است وجود داشته باشد که اجتناب ناپذیر است.

 

ست شیرآلات کلاسیک و کاربرد آنها

ساختار و مکانیزم شیرآلات کلاسیک با مدل های اهرمی متفاوت است. در شیرآلات اهرمی، به جای استفاده از دو عدد مغزی که در شیرهای کلاسیک استفاده می شود، از قطعه ای به نام کارتریج، استفاده شده است. کارتریج دارای دو سطح سرامیکی صیقلی که بر روی هم آب بندی شده اند. با حرکت دادن دسته اهرمی شیر توسط کاربر، سرامیک های کارتریج در راستای افقی بر روی یکدیگر می لغزند و مجراهای خروجی آب در سطح سرامیک ها باز و بسته می شوند.

در مورد شیرآلات کلاسیک می توان گفت که این شیرها روی چینی دستشویی، سینک ظرفشویی و به صورت تو کاسه و برای دوش حمام مورد استفاده قرار می گیرند. ست این شیرآلات به نام های : شیر روشویی ، شیر دستشویی ، شیر سرویس و شیر دیواری معروف هستند. تمامی این شیرها برای کنترل جریان و شدت آب گرم و سرد طراحی شده اند. طرز کار این شیرها مشابه یکدیگر می باشد با این تفاوت که آب گرم و سرد پس از عبور از سوپاپ توسط یک لوله ی کرومی شکل به خارج هدایت می گردد. جنس بدنه ی این شیر ها از برنج خام می باشد که پس از تولید، آن ها را آبکاری می کنند.

 

انواع شیرآلات کلاسیک

ست شیرآلات کلاسیک اغلب به دو صورت ریژه ای و ماسه ای تولید می گردند. در روش ریخته گری ماسه ای با توجه به اینکه مواد مذاب در قالب های یکبار مصرف از جنس ماسه ریخته می شود که پس از سرد شدن ماسه ها به تنه ی شی می چسبد و پس از اینکه تنه ی شیر را از ماسه ها تمیز کنیم باز هم سطح شیر نا هموار می باشد که خود باعث پایین بودن کیفیت تنه ی شیر می شود. امروزه برای تولید شیر آلات کلاسیک تمامی شرکت های معتبر از روش ریخته گری نوین و ریژه ای استفاده می کنند زیرا این روش یکی از بهترین و با کیفیت ترین روش های ریخته گری محسوب می شود. در این روش می توان درجه ی حرارت غالب را کنترل کرد که این امر باعث می شود که سطح تنه شیر کاملا یکنواخت شود.

 

تفاوت شیرآلات اهرمی و کلاسیک

بر خلاف شیرآلات اهرمی که تنها یک دسته وجود دارد، در ست شیرآلات کلاسیک برای آب سرد و گرم دسته های تنظیم جداگانه ای در دوطرف شیرآلات تعبیه شده است که معمولا از نوع پیچی هستند. همچنین عملکرد مسدود کننده ای که جریان آب را قطع و وصل می کند، متفاوت است. دستگیره های پیچشی به یک مسدود کننده پیچی متصل هستند. با پیچش این دستگیره توسط کاربران، مسدود کننده جابه جا می شود و بسته به جهت پیچش با آب بیشتری از درون شیر عبور داده می شود و یا راه آب تنگ تر و در نهایت بسته می شود. این مکانیزم، میزان آب خروجی را کنترل می کند.

از نکات مثبت شیرآلات بهداشتی کلاسیک می توان به این مورد اشاره کرد که در بعضی حالات تنظیم دمای آب به علت وجود دو اهرم جهت کنترل هر یک از آب ها ، آسان تر می باشد. تقارنی که در دستگیره های شیر های کلاسیک وجود دارد می تواند به هارمونی و نظم بیشتر محیط کمک بسزایی کند. همچنین به دلیل پیچی بودن دستگیره ها در شیر های کلاسیک تنظیم فشار خروجی هر یک از آب ها به راحتی انجام می گیرد.

برای دیدن و خرید انواع ست شیر کلاسیک و یا اهرمی از بخش ست 4 تیکه ای در فروشگاه رادین دیدن فرمایید.

 

  • شایانه کشوری
  • آذر 6, 1400
  • 1339 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...