انواع چسب های ساختمانی

چسب های ساختمانی

چسب یک ماده ی غیر فلزی می باشد که می تواند سطوح را بر روی هم بصورت دائمی بچسباند که این فرایند در حالت های مختلف چسباندن نامیده میشود. چسب های ساختمانی در صنعت ساختما‌سازی کاربرد زیادی دارند. چسب ها در همه ی صنایع از جمله الکترونیک، هوافضا، خودروسازی و ساختمان مصرف زیادی دارند ولی از آنجایی که صنعت ساختمان مصرف و محل استفاده ی بیشتری برای چسب ها دارد، مورد استفاده ی بیشتری نسبت به سایر صنایع قرار می گیرند.

انواع چسب های مختلفی در ساختمان سازی استفاده می گردد که مزیت های زیادی دارد. مورد استفاده ی چسب ها در ساختمان بسیار زیاد می باشد. از آن جا که در چسباندن مصالح ساختمانی از جمله کاشی و سرامیک و همچنین ترمیم و بالا بردن مقاومت مصالح و بسیاری از کارهای مهم دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.

علاوه بر همه موارد ذکر شده در بالا ، ز لحاظ قیمتی نیز بسیار مقرون بصرفه بوده و در مواردی جاگزین بسیاری از مواد مشابه می باشند. علت این موضوع ، بعلت نحوه ی ساخت و مواد اولیه ساخته شده و ترکیبات چسب می باشد که در ادامه ی بحث به نحوه ی اجرا و محل های مورد استفاده هر نوع چسب می پردازیم .

در مورد بعضی از مواد و وسایل مورد استفاده در ساختمان نیاز به چسب های خاصی داریم که از جمله ی این موارد می شود به : زیر کفپوش، کاشی، سرامیک، لمینت گچی، گرمایش، تهویه مطبوع، سیمان مشترک، پانل های پیش ساخته، کفپوش انعطاف پذیر، سقف و پوشش دیوار اشاره نمود.

توضیحات و تعریف برخی از انواع چسب های ساختمانی

از آنجایی که در ساختمان سلیقه ی افراد بسیار تاثیر گذار می باشد، از این رو یکی از دغدغه های هر جامعه ای بوده است. در بسیاری از موارد در جهت زیباسازی سطوح از کاشی و سرامیک استفاده می گردد. با در نظر گرفتن سرعت رشد جمعیت این نکته مد نظر است که سرعت ساختمان سازی نیز به مراتب در حال افزایش می باشد. در روش های قدیمی برای چسباندن کاشی و سرامیک به کف یا دیوار از ملات دوغابی استفاده می گردید. اما امروزه از چسب های مخصوص استفاده می گردد که علاوه بر مقاومت بیشتر نسبت به روش  قدیمی از سرعت بالاترب نیز برخوردار می باشد.

از این رو انواع بسیار زیادی از چسب های ساختمانی را می توان مثال زد که سرعت در ساخت را بسیار بهبود بخشیده اند. با توجه به اینکه هر نوع چسب ساختمانی نحوه ی استفاده خاصی دارد بهتر است دقیقا مانند همان دستور العمل استفاده گردند تا به نهایت کیفیت و چسبندگی خود برسد. با توجه به همین دستور العمل ها مقدار مورد نیاز از هر چسبی برای متر مربع بدست می آیند.

با توجه به فرایند های تولید این چسب ها، می توان آن ها را به انواع طبیعی و بعضی دیگر که طی فرآیند های مصنوعی به دست می آیند، تقسیم بندی کرد. بسته به ساختار شیمیایی هر نوع چسب ساختمانی و قابلیت هایی که دارد، در بخش های مختلف ساختمانی از آنها استفاده می شود. پرکاربردترین نوع چسب های مورد استفاده در ساختمان به این شرح می باشند: چسب کاشی، چسب سرامیک، چسب بتن، چسب سیمان، چسب سنگ و چسب آجر

نکات مهم در زمان استفاده از انواع چسب های ساختمانی

با استفاده از چسب میتوان مواد مختلف را به یکدیگر متصل نمود:  برای مثال با چسب می‌توان شیشه را به فلز یا بتن، پلاستیک را به چوب یا فلزات و فوم‌های عایق را به دیگر مشتقات وصل کرد. با استفاده از چسب میتوان جنس های مختلف را نیز به یکدیگر متصل نمود از جمله:  فلزات، چوب، سنگ، بتن، پنل گچی، فوم، شیشه، سرامیک، لاستیک، پلاستیک و کامپوزیت که البته استفاده از چسب مخصوص هر یک مد نظر می باشد.

بعضی از قطعات بدلیل داشتن ضخامت زیاد قابل نصب از طریق سواراخ کردن نیستن و در اینجا چسب بسیار موثر خواهد بود.  همچینین برای اتصال سطوح با ابعاد بالا نیز چسب عملکرد بسیار خوبی داردو با توجه به اینکه چسب در هر جای قابل استفاده است می توان با هر حالتی که مورد نیاز است وسایل را بچسبانید.

کاربرد چسب های ساختمانی

چسب ها بر پایه های آب یا حلال در آب می باشند که شامل: چسب کاشی پلیمر خمیری، چسب کاشی پودری مخصوص دیوار، چسب پودری سرامیک مخصوص کف، چسب سنگ نمای آنتیک، چسب بتن آب بندی، پودر بند کشی و چسب بتن استحکامی هستند.

از این چسب ها برای چسباندن مواد سنگین تر مانند مصالح ساختمانی مانند آهن، فولاد ،بتن، فلزات، آلومینیوم، مس، سنگ آجر ،شیشه، چوب، سرامیک، انواع سنگ، سنگ تراشی توخالی و جامد، بلوک، سیمان، رندر، پلیت و غیره نیز میتوان استفاده کرد.

علاوه بر ویژگی های ذکر شده ی فوق ، جهت تعمیرات ساختمان ، پر کردن فضاهای دور از دسترس، پر کردن ترک در هر مکانی ، ثابت نگه داشتن اجسام از جمله پنجره ها ، و همچنین مرطوب نگه داشتن بتن و بسیاری کار های دیگر نیز استفاده میگردد. یکی از نکات مهم دیگر در استفاده از چسب ها تمییز بودن محل استفاده از چسب می باشد . به عنوان مثال نباید در محل استفاده از چسب گرد و غبار یا رطوبت و یا چربی ای وجود داشته باشد.

ویژگی های چسب های مورد استفاده در ساختمان

  • دارای بسته‌بندی قوطی شکل، تیوب فشاری، و تیوب بتونه‌کاری
  • یا بر پایه‌ ی آب و یا حلّال بودن آنها
  • خشک شدن در مدت 24 ساعت
  • بدلیل خمیری بودن آنها به راحتی با کاردک پخش می شوند
  • به اکثر مصالح ساختمانی می چسبند
  • چسب های ساختمانی مقاوم در برابر آب هستند و در مواردی خاصیت ضد آب بودن دارند
  • توانایی پر کردن درزها و نواقص مصالح را دارند.
  • بعد از خشک‌ شدن انعطاف‌پذیری خود را حفظ می‌کنند

چسب ساختمانی را از کجا تهیه کنیم؟

در این مقاله سعی شد انواع چسب هایی که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده هستند، بررسی شوند. بازرگانی رادین، مجموعه‌ای از بهترین چسب های ساختمانی را برای شما گردآورده است. شما می توانید انواع مختلف چسب ها را در قسمت فروشگاه بازرگانی رادین با کیفیت عالی تهیه فرمائید.

  • مدیر سایت بازرگانی رادین
  • شهریور 13, 1400
  • 1456 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...